Normál kép: kerepesi_rubik.jpg   Méret: 770x1026 Színmélység: 24bit Felbontás: ismeretlen
Nagy kép: kerepesi_rubik_nagykep.jpg   Méret: 1200x1600 Színmélység: 24bit Felbontás: ismeretlen
Kattintson az új ablakban való nagyításhoz! 
Click to enlarge it in a new window!

Képaláírás: Kerepesi temető: 47-1-126

Ismertető szöveg: Rubik Ernő gépészmérnök, pilóta, a legismertebb magyar repülőgép-tervező. A Rubik-kockát feltaláló Rubik Ernő édesapja. 1963-ban Kossuth-díjat kapott. Édesapja uradalmi írnok volt, aki 1915-ben, az első világháború első időszakában, katonai szolgálat közben eltűnt az orosz fronton, hátrahagyva feleségét három kicsi gyermekkel. A család a Csehszlovákiához került Pöstyénből 1918-ban Magyarországra költözött. Több hónapot töltöttek vagonlakásban. Édesanyja ezután varrásmunkákkal kereste kenyerüket Szentesen, Orosházán, Tótkomlóson. Családja csak nagy nehézségek árán tudta taníttatni. Tótkomlóson végezte el az elemi iskola négy osztályát, ahol a tanító felfigyelt Rubik tehetségére. 1921-ben, mint jól tanuló hadiárva, pályázat útján a váci Szilágyi Dezső Hadiárva Intézetbe került. 1929-ben a váci kegyesrendi katolikus gimnáziumban kiemelkedő eredménnyel érettségi vizsgát tett, és a Népjóléti Minisztérium támogatásával beiratkozott a Műegyetem Gépészmérnöki Karára. A Műegyetemen kapcsolódott be az 1921-ben alapított Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE) munkájába, ahol addigra már több repülőgépet építettek. Rubik a Bánhidi Antal tervezte Gerle sportrepülőgép tervezésében és építésében már fontos szerepet játszott, részt vett a tervrajzok elkészítésében. A Gerle több sikert értek el nemzetközi rendezvényeken is, ám Bánhidi tevékenységét a hivatalos körök ellehetetlenítették, így a műegyetemi repülőgépépítés is háttérbe szorult. Az MSrE-ben, jutalmul az egyesületben végzett munkájáért, 1930-tól motorospilóta-kiképzésre javasolták. Így a nyarakat egy Érd közeli repülőtéren töltötte. Közben vitorlázó repüléssel is foglalkozott. A motorospilóta-vizsgát 1934-ban tette le, majd 1935 decemberében egy Hols der Taufel géppel vitorlázó C-vizsgát tett. Emiatt Rubik 1931 nyarán Lampich Árpád egyik gépének építésébe kapcsolódott be, amelyet Budapesten, a Mester utcában készítettek egy gazdag üzletember megrendelésére. A gép építése azonban csúszott, így Lampich csapata szétszéledt, Rubik is elhagyta a műhelyt. A gépet azonban lassan tovább építették, majd egy osztrák üzletember barátjával Ausztriában értékesítették. 28 különböző típusú vitorlázó repülőgépet és 5 motoros repülőgépet tervezett 1935 és 1987 között, világviszonylatban is jelentős szabadalmait alkalmazva. Felismerte, hogy a sorozatgyártásra alkalmas repülőgéptípusok létrehozása előfeltétele az ipari méretű repülőgépgyártás megindításának. 1936-ban Mitter Lajossal megalapította az Aero-Ever kft. vitorlázórepülőgép-gyártó üzemet Esztergomban, amelynek vezetője, majd üzemigazgatója volt. Az államosítás után különböző repülőgépgyárakban dolgozott. 1961-1967 között a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium osztályvezető-helyettese, majd 1971-ig a Malév műszaki tanácsadója volt. Ő alapozta meg a kétkormányos vitorlázó repülőgép-oktatást Magyarországon. (Forrás: Wikipédia)


   Felvétel a kedvencek közé vagy megosztás másokkal/Bookmark or share this page